Noutăți

Mai merită să mergeți la cumpărături în Polonia?

Acest lucru se reflectă și în căutările pe internet – lituanienii sunt mai puțin interesați de această opțiune și caută informații mult mai rar decât înainte. Ce s-a întâmplat și de ce ne pierdem interesul pentru cumpărături în Polonia?

Zlotul polonez s-a întărit

Cel mai mare interes al lituanienilor de a face cumpărături în țara vecină a fost observat la începutul anului 2022, când Polonia și-a ridicat temporar interdicția privind produsele alimentare.

Această decizie a vecinilor a dus chiar la discuții privind scutiri similare de TVA în Lituania.

În același timp, Lituania se confrunta deja cu o inflație accelerată, care afecta și puterea de cumpărare a lituanienilor, iar unii dintre conaționalii lor căutau alternative pentru a economisi bani.

În cele din urmă, scăderea valorii zlotului polonez între 2021 și 2022 a însemnat, de asemenea, că pentru lituanieni a devenit mai ieftin să cumpere produse.

Cu toate acestea, situația s-a schimbat acum în mod semnificativ. În primul rând, valoarea zlotului polonez a revenit la nivelul său de dinainte de pandemie. Aceasta înseamnă că valoarea zlotului s-a consolidat și că putem „cumpăra” mai puțini zloți polonezi pentru aceeași sumă de euro.

În mai, era posibil să se cumpere 4,2 zloți pentru un euro. Prin comparație, în 2022, moneda poloneză se depreciase la aproximativ 5 zloți pe euro. O astfel de schimbare ar putea însemna o scumpire a mărfurilor cu puțin peste 15%.

Aprecierea monedei a fost determinată nu numai de creșterea ratelor dobânzilor stabilite de Banca Centrală a Poloniei și de sfârșitul crizei energetice, ci și de schimbarea guvernului și de dezghețarea fondurilor UE.

Guvernul polonez anterior a introdus reforme judiciare pe care UE le-a considerat o încălcare a statului de drept, astfel încât finanțarea a fost blocată.

Pe măsură ce noul guvern a luat măsuri și a restabilit statul de drept, UE a deblocat mai mult de 130 de miliarde EUR în ajutoare înghețate anterior.

În Polonia, cota de TVA de 0 % pentru alimente a fost eliminată în martie și introdusă temporar de la începutul anului 2022. Aceste modificări fiscale au condus la o creștere a prețurilor la alimente în Polonia puțin mai mare decât în Lituania în acest an.

A scăzut fluxul de lituanieni către Polonia?

Conform datelor privind cardurile de plată ale Swedbank, în ultimele luni a existat o tendință de reducere a cheltuielilor.

Numai în luna mai, lituanienii au cheltuit cu 11% mai puțin în Polonia față de aceeași perioadă a anului trecut. Având în vedere aprecierea zlotului, cantitatea de bunuri achiziționate a scăzut și mai mult.

Tendința de scădere a numărului de lituanieni a fost observată încă de la începutul anului. Datele Swedbank arată că în acest an lituanienii au cheltuit deja cu aproximativ 5% mai puțin decât în aceeași perioadă a anului trecut, în timp ce rata de schimb a zlotului a redus cu aproximativ o zecime numărul de bunuri și servicii achiziționate în Polonia.

Desigur, suma cheltuită de lituanieni în Polonia depinde de sezon. De exemplu, în fiecare an există o tendință de creștere a cheltuielilor în lunile de vară.

Acest lucru este firesc – atunci când oamenii merg în vacanță în Polonia sau în alte țări europene, se opresc și în țara vecină pentru a face cumpărături.

Prin urmare, tendințele mai pronunțate vor deveni vizibile în mijlocul verii. Anul trecut, lituanienii au cheltuit aproximativ 7-8 milioane de euro în Polonia în afara lunilor de vară, în timp ce în lunile iulie și august au cheltuit aproape dublu – aproximativ 14-15 milioane de euro.

Cea mai mare parte a cheltuielilor, aproximativ o treime, este cheltuită pe alimente și aproximativ o cincime pe combustibil.

Costuri de oportunitate

Aprecierea zlotului și eliminarea scutirii de TVA la alimente în Polonia înseamnă că beneficiile și economiile obținute din cumpărături nu mai sunt suficient de mari pentru a compensa costurile de oportunitate – costurile cu combustibilul, precum și timpul necesar pentru a ajunge la magazin în Polonia.

De asemenea, trebuie avut în vedere faptul că încercarea de a economisi bani este adesea contraproductivă.

De exemplu, cumpărăm bunuri și produse de care s-ar putea să nu avem nevoie sau care au un termen de valabilitate relativ scurt. În acest caz, ar fi util să calculăm cu atenție dacă obiectivul dorit de a economisi bani a fost într-adevăr atins.

Leave a Response