Noutăți

Generația Z este cea mai atrasă de investițiile în acțiuni și proprietăți imobiliare, însă lipsa cunoștințelor, nu a banilor, îi reține

Pentru generația Z (18-27 de ani), care nu a investit încă, cea mai mare barieră este lipsa de cunoștințe. Un studiu realizat la inițiativa SEB Bank Lithuania a arătat că Generația Z, care nu a investit încă, ar alege cel mai adesea acțiunile și proprietățile imobiliare (RE) pentru a începe.

„Persoanele din aceeași generație sunt unite de experiențe similare formate după evenimente istorice semnificative. De exemplu, milenialii sau generația Y (28-43 de ani) au experimentat efectele crizei financiare din 2008-2009, iar acest lucru le-a afectat atitudinea față de securitatea financiară.

Generația Z nu are această experiență colectivă, dar provocările pandemiei sunt mai puternic întipărite în memoria lor, schimbându-le atitudinea atât față de îngrijirea sănătății, cât și față de teleworking.

Generația Z are o legătură mai puternică cu progresele tehnologice în general, crescând cu internetul și smartphone-urile. Prin urmare, tinerii investitori apreciază mai mult flexibilitatea și sunt mai predispuși să profite de oportunitățile de a-și pune banii la treabă prin inovații precum soluțiile automate de investiții și aplicațiile de gestionare financiară”, comentează Eglė Dovbyšienė, membru al Consiliului de administrație și director al Retail Banking la SEB Bank.

Similitudini și diferențe între opțiuni dezvăluite

Primul sondaj intergenerațional privind investițiile relevă faptul că investitorii din Generația Z sunt cei mai predispuși să își plaseze banii în acțiuni (15%), fonduri de pensii de rangul trei (13%) și criptomonede (11%).

Analizând aceste date, Dovbyšienė observă similitudini cu alegerile generației mai în vârstă (28-43 de ani), cunoscută sub numele de Generația Y sau mileniali. De exemplu, proporții similare din Generația Z și Generația Y aleg să investească în acțiuni, unități de fonduri mutuale și fonduri tranzacționate la bursă (ETF).

Cu toate acestea, există și diferențe în ceea ce privește comportamentul investițional: doar 13% dintre respondenții Generației Z au declarat că investesc în fonduri de pensii din pilonul al treilea, comparativ cu 22% dintre respondenții Generației Y. Asigurarea de viață pentru investiții este alegerea a 8% dintre respondenții Generației Z și a 25% dintre respondenții Generației Y.

Studiul a arătat că 8% dintre investitorii din Generația Z au investit în imobiliare, față de mai mult decât dublul celor 17% dintre investitorii din Generația Y.

Căutarea de soluții flexibile

E. Dovbyšienė subliniază faptul că tinerii care nu au început încă să investească sunt atrași cel mai mult de randamentele acțiunilor și ale proprietăților imobiliare, însă închirierea unei case sau cumpărarea unui teren implică, de obicei, o sumă mare de bani.

„Nu toată lumea a economisit suficienți bani pentru a cumpăra o proprietate la începutul vieții lor. Prin urmare, este de înțeles de ce Generația Z dorește să investească destul de puternic în imobiliare, dar în stadiul actual al vieții lor, este mai probabil să aleagă opțiuni mai flexibile, instrumente în care se poate investi de la doar unul sau câțiva euro pe lună”, împărtășește E. Dovbyšienė.

Lipsă de cunoștințe, nu lipsă de bani

E. Dovbyšienė identifică o similitudine între generații – cele mai tentante trei domenii de investiții. Generațiile Z, Y și X, care nu au investit încă, au ales cel mai adesea proprietățile imobiliare, acțiunile companiilor și aurul atunci când au fost întrebate de unde ar începe.

„Această alegere în rândul tuturor generațiilor arată că cei care nu investesc încă preferă să investească în ceva tangibil și mai ușor de văzut și de înțeles, deoarece pare să le ofere un sentiment suplimentar de siguranță”, reflectă reprezentantul băncii cu privire la preferințele celor care nu investesc.

Dacă luăm în considerare barierele care îi împiedică să investească, 61% dintre cei din Generația Z care au participat la sondaj au raportat o lipsă de cunoștințe pentru a începe. În comparație, 27% din Generația Y au identificat lipsa de cunoștințe drept o barieră.

Cel mai important motiv pentru care nu se investește, conform sondajului, a fost insuficiența economiilor. Una din două generații mai în vârstă a invocat acest motiv. În același timp, în rândul generației Z, această atitudine a fost mai slabă: a fost susținută de 35% dintre respondenți.

„Răspunsul dominant din partea Generației Z a fost lipsa de cunoștințe despre investiții. Acest lucru înseamnă că generația mai tânără a populației are o abordare responsabilă a investițiilor și consideră că procesul se bazează mai degrabă pe cunoștințe decât pe noroc. Generația Z este, de asemenea, mult mai puțin inhibată să investească de lipsa banilor, ceea ce înseamnă că este deja conștientă de faptul că instrumentele moderne de investiții îi permit să înceapă să investească chiar și sume mici, fără a fi nevoie să acumuleze un capital mare”, notează Dovbyšienė.

În luna mai a acestui an, sondajul a fost realizat de compania de cercetare Norstat pentru SEB Bank. Acesta a fost realizat de Norstat și a chestionat 1 000 de persoane cu vârste cuprinse între 18 și 59 de ani.

Leave a Response