Noutăți

Închirierea scuterelor – nicio interdicție, nicio îmbunătățire

În prezent, în orașul port există o dezbatere animată cu privire la siguranța acestui mod de transport, impactul său asupra imaginii estetice a orașului și beneficiile sale pentru oraș, locuitori și turiști. Dezbaterea a condus la propuneri de a interzice acest serviciu, așa cum a făcut municipalitatea din Neringa în urmă cu câțiva ani.

Primarul orașului Neringa, Darius Jasaitis, a declarat pentru „Western Express” că interdicția adoptată în 2022 și-a dovedit utilitatea.

„Am interzis-o pe cheiul Nida, în alte locuri unde s-a înregistrat o creștere a numărului de accidente”, spune Jasaitis.

El are o părere fermă despre trotinete. Primarul stațiunii crede că vehiculele electrice ar trebui să aibă o infrastructură separată, astfel încât să nu interfereze cu pietonii.

„Roțile acestor vehicule sunt mici. Orice denivelare poate provoca un accident, ca să nu mai vorbim de faptul că în Neringa chiar și un con căzut poate provoca un accident. Chiar și foști adversari ai asigurării, după ce au avut accidente cu trotinetele, îmi spun astăzi că regretă că nu m-au ascultat mai devreme”, spune Jasaitis.

El consideră că vehiculele electrice ar trebui să fie puse pe același plan cu scuterele și că ar trebui să li se acorde permise de utilizare.

„În zilele noastre, îți vine să închizi ochii când vezi că un tată încă mai poate transporta doi copii împreună pe o trotinetă, cu un singur pas spre dezastru”, spune Jasaitis.

În același timp, el subliniază că trotinetele nu sunt singura amenințare. În Neringa, există un număr tot mai mare de incidente în care bicicliștii se ciocnesc cu pietonii pe aleile destinate exclusiv pietonilor.

„Observăm că străinii merg cu bicicleta și au accidente. Poate că marcajul trotuarelor este diferit în diferite țări?” – gândește Jasaitis.

El spune că închirierea de scutere în Neringa este încă disponibilă, dar se face de către persoane private pe proprietatea lor. Nu există „Bolt” sau alte companii mari în stațiune, deoarece municipalitatea nu eliberează permise pe teritoriul său.

Tomas DUOBLYS, fotografie Facebook. Scuterele ecologice sunt adesea ținta vandalilor în loc să fie un mijloc de transport.

Propunere de interdicție

Membrii Comisiei pentru economie și mediu din cadrul Consiliului municipal Klaipėda au decis să însărcineze administrația municipală să efectueze o analiză și să prezinte propuneri în termen de trei luni cu privire la modul de control al închirierii haotice de scutere în Klaipėda.

„Vakarų ekspres” a scris săptămâna trecută că inițiativa privind scuterele în Klaipėda a fost luată de liderul opoziției din Consiliul Klaipėda, conservatorul Ugnius Radvila.

Propunerea sa inițială a fost de a pregăti o descriere a procedurii cel puțin pentru anul viitor. Până în prezent, nu există nicio procedură pentru utilizarea acestor vehicule în Klaipėda, astfel încât trotinetele verzi sunt aruncate peste tot – încurcă stațiile de autobuz, trecerile de pietoni, iar trotinetele sunt aruncate la intrările în clădirile de apartamente. În Klaipėda, nu există nicio reglementare privind modul de utilizare a acestor vehicule, astfel că trotinetele verzi sunt aruncate peste tot.

„Am putea lua exemplu de la Vilnius, unde există locuri clar marcate unde trotinetele pot fi lăsate și ridicate. Poate că și Klaipėda ar trebui să aibă o astfel de hartă clară”, a spus Radvila.

Vidmantas Dambrauskas, membru al Consiliului Local al orașului Klaipėda, a sugerat să se analizeze și mai strict problema și să se analizeze dacă acest vehicul este necesar în Klaipėda.

„Nu avem infrastructura potrivită pentru acest lucru, iar ele reprezintă un pericol. Avem un oraș îngust și un sistem de transport public bine dezvoltat. Văd adesea aceste trotinete aruncate în jur, dar nu mulți oameni care să le folosească. În orașul vechi, nu există prea multe locuri unde să meargă – pentru turiști, sunt doar 300 de metri de la terminalul de croaziere până la orașul vechi, iar orașul vechi în sine este kilometru după kilometru. Poate că ar trebui să eliminăm cu totul acest serviciu”, a declarat V. Dambrauskas.

Locații fixe

Andrius Žukas, directorul administrației municipale Klaipėda, spune că Klaipėda nu are încă o procedură pentru închirierea scuterelor electrice.

„Acest serviciu a fost supus unei proceduri similare cu cea a punctelor de închiriere a bicicletelor. Timp de mulți ani s-a spus că totul este în regulă, dar în realitate putem vedea că nu este în regulă”, a declarat Žukas pentru „Vakarų ekspres”.

Potrivit acestuia, în prezent, compania Bolt plătește o taxă complet simbolică pentru câteva locații din Klaipėda, în timp ce în realitate scuterele sunt transportate în tot orașul.

„Scopul este să mergem pe calea Vilniusului, să cartografiem și să identificăm locuri specifice din oraș unde vă puteți începe și termina călătoria cu scutere închiriate”, spune Žukas.

Acest lucru le-ar împiedica să fie împrăștiate la întâmplare prin oraș, spune el. Nu este dificil să se asigure că trotinetele sunt lăsate în locurile desemnate, deoarece lăsarea lor oriunde nu ar permite aplicației să finalizeze călătoria și ar însemna plata din nou pentru serviciu.

Vor fi lansate licitații

Potrivit lui Žukas, noua procedură ar trebui să prevadă și un număr maxim fix de scutere pentru închiriere.

De exemplu, în Klaipėda, acesta ar putea fi de 500 de scutere, iar serviciul ar fi scos la licitație.

„Dacă oferă un preț bun, o companie ar putea câștiga sau mai multe companii ar putea împărți suma totală”, spune Žukas.

Modificările nu sunt așteptate să intre în vigoare până anul viitor, a spus el. Nu există planuri de modificare a procedurii în acest an.

„Vedem că există o nevoie pentru acest serviciu. Mai ales tinerii îl folosesc adesea noaptea, când transportul public nu mai circulă”, spune Žukas.

Prin urmare, nu există planuri de a interzice scuterele în Klaipėda, deoarece sistemul de transport public nu poate satisface cu adevărat toate nevoile, iar scuterele devin o alternativă bună.

Invită la discuții

Liberalul Edmundas Kvederis, membru al Consiliului municipal Klaipėda, a declarat pentru „Vakarų ekspres” că nu are o poziție definitivă cu privire la închirierea de scutere în Klaipėda. Prin urmare, pe contul său de pe rețeaua de socializare, el a propus să se discute acest subiect.

„Cu siguranță nu aș susține o interdicție. Văd că serviciul este utilizat pe scară foarte largă. Trebuie să îmbunătățim procedurile, siguranța traficului și estetica serviciului. Nu sunt de acord cu faptul că în Klaipėda nu ai unde să mergi, nimic de genul acesta”, spune Kvederis.

El subliniază, de asemenea, că orașul nu ar trebui să încerce să facă cât mai mulți bani din serviciul de închiriere de scutere. Serviciul ar trebui să fie accesibil tinerilor, care sunt cei mai frecvenți utilizatori.

„Ajută la rezolvarea problemei blocajelor în trafic. Dar, în același timp, trebuie să îmbunătățim infrastructura”, spune Kvederis.

În același timp, el sugerează că mersul pe bicicletă ar trebui încurajat mai mult, citând exemplul Finlandei, unde, de exemplu în Oulu, elevii merg la școală cu bicicleta chiar și iarna și sunt nemulțumiți de faptul că le este interzis să meargă cu bicicleta atunci când temperatura scade sub -15 grade Celsius.

„Trebuie să invităm oamenii la dezbateri. Avem parcuri și spații care au fost amenajate, dar de multe ori nu le folosim. Partea de sud a orașului este pentru noi, partea de nord este pentru noi”, – E. Kvederis consideră că o planificare corectă a infrastructurii și a transportului în Klaipėda ar contribui la revitalizarea orașului.

Dezastre în creștere

Deși trotinetele sunt un mijloc de transport convenabil și ecologic, este important să ne amintim că utilizarea lor poate prezenta riscuri pentru sănătate și chiar pentru viață.

„Pericolul acestor vehicule, în special în timpul verii, se reflectă în creșterea numărului de persoane care le folosesc și sunt duse la spital pentru tratament. În timpul verii, cooperăm în mod regulat cu ofițerii de poliție, ajutându-i prin furnizarea de informații utile în investigarea accidentelor rutiere cauzate de sau în care sunt implicați utilizatorii de scutere”, a declarat pentru „Western Express” Jurgita Platakytė, șefa Departamentului metodologic organizațional al Spitalului Universitar Klaipėda.

Potrivit acesteia, mai mult de 100 de pacienți necesită asistență medicală la Spitalul Universitar Klaipėda în fiecare an în timpul sezonului cald din cauza rănilor suferite în timp ce conduceau scutere, biciclete sau trotinete.

„Ei sunt diagnosticați cu escoriații ale pielii, umflături, vânătăi, entorse ale tendoanelor sau chiar rupturi. Mulți utilizatori de trotinete sunt spitalizați pentru fracturi ale membrelor și ale oaselor feței. în multe cazuri, aceste accidente dureroase ar fi putut fi evitate dacă ar fi fost respectate regulile de siguranță. Purtarea unei căști poate uneori chiar salva vieți”, spune Platakytė.

Karolis Bareikis, neurochirurg la Kaunas Clinics, originar din Klaipėda, a împărtășit statistici privind leziunile legate de scutere.

„În prezent, pregătim o publicație la Kaunas Clinics despre 45 de pacienți care au suferit traume cerebrale sau craniene ca urmare a unui accident legat de trotinete, dintre care 7 nu vor reveni la viața normală”, spune K. Bareikis

Potrivit acestuia, acesta este doar un grup foarte restrâns de leziuni, ca să nu mai vorbim de dinți rupți, mâini lacerate etc.

El citează, de asemenea, experiența spitalului Lazdynai din Vilnius, potrivit căreia, de la apariția închirierii de trotinete, numărul persoanelor rănite a crescut cu aproximativ 150 în fiecare an (450 în 2021).

„Literatura din Europa și SUA spune același lucru, dar în proporții ușor diferite, în funcție de scopul studiului. Vedem că principalele probleme sunt căștile (doar până la 5% dintre cei răniți le poartă), alcoolul (mai mult de jumătate), infrastructura (poteci alunecoase, pietre pe poteci etc.) și comportamentul necorespunzător al conducătorilor (viteză excesivă, două persoane pe o trotinetă etc.)”, spune Bareikis.

Potrivit acestuia, datele privind accidentele strigă nevoia de soluții. Un bun exemplu ar fi reglementarea utilizării bicicletei și dinamica leziunilor legate de aceasta.

Leave a Response