Noutăți

NSSM a prezentat procedura actualizată pentru pregătirea sarcinilor VBE: vorbirea lituaniană va avea loc în februarie, iar matematica va consta din două părți

Prima parte va fi luată în clasa a unsprezecea, în timp ce a doua parte va avea loc la sfârșitul clasei a douăsprezecea, ca de obicei.

Potrivit MENM, prima parte a EBV ar urma să reprezinte 40% din întregul examen de maturitate, așa cum se întâmplă în prezent. Deși anul acesta s-au desfășurat în primăvară, din anul școlar viitor vor avea loc în luna iunie, la fel ca examenele de maturitate. Prima parte a VBE se va desfășura, de asemenea, în centre de examinare.

Ministerul dă asigurări că ultimele două săptămâni ale anului școlar vor fi dedicate recapitulării și pregătirii pentru examenele pentru elevii de clasa a XI-a. Așa cum s-a promis, viitorii absolvenți vor putea relua examenele intermediare susținute în acest an. Ea a precizat că această oportunitate va fi deschisă și actualilor absolvenți de clasa a X-a anul viitor.

Cu toate acestea, această opțiune nu se va aplica la limba lituaniană și la prima parte a examenului.

MENM subliniază că elevii de 11 ani vor avea timp până la 25 noiembrie să decidă ce materii doresc să ia în ambele părți ale examenului de maturitate. Aceștia vor avea timp până la aceeași dată să indice dacă doresc să repete prima parte a VBE.

Exprimarea în limba și literatura lituaniană va avea loc în februarie

Potrivit viceministrului Ignas Gaižiūnas, VBE la limba și literatura lituaniană va consta din două părți, nu din trei. Prima parte va reprezenta 30% din evaluare, a doua – 70%.

Deși propunerea inițială a grupului consultativ a fost de a ține partea de vorbire în iunie, în timpul sesiunii, Gaižiūnas a asigurat că această parte va fi raportată în februarie.

„Când grupul consultativ a fost de acord inițial, am planificat ca partea de vorbire să aibă loc în prima săptămână a lunii iunie. Cu toate acestea, în urma acestei propuneri, am primit o cerere din partea comunității lituaniene de a reconsidera această decizie și de a muta această parte a examenului în perioada de vacanță a studenților. Principalele argumente pentru această decizie au fost necesitatea de a distribui mai uniform sarcina de evaluare între profesori și de a le oferi mai mult timp pentru a se pregăti pentru a doua parte a VBE – redactarea eseului”, a declarat el.

Examenul la matematică va fi în două părți

Deși anterior s-a propus ca VBE la matematică să fie în trei părți, în urma unui apel din partea grupului director, s-a decis să se păstreze doar două părți. Prima parte, potrivit viceministrului, va avea loc în iunie, împreună cu celelalte VBE-uri.

„Un grup de coordonare format din profesori de matematică a prezentat ministerului că examenul de matematică ar trebui să fie în două părți, nu în trei. După lungi discuții, s-a decis ca examenul de matematică să fie în două părți”, a declarat Gaižiūnas.

Modificări ale procedurii de elaborare a lucrărilor de examen

Pentru a asigura calitatea sarcinilor VBE, pregătirea acestora va dura până la doi ani, spune Aidas Aldakauskas, care se ocupă temporar de Agenția Națională pentru Educație (NEA). În primul an, un proiect este pregătit și testat în școli selectate, în timp ce în al doilea an este pregătită și prezentată o versiune finală.

El a declarat că intenția este de a examina sarcinile tuturor examenelor anterioare.

Profesorii vor fi, de asemenea, mai implicați în pregătirea sarcinilor și vor putea să prezinte probleme și întrebări pentru examene. Elaboratorii de sarcini vor include sarcini adecvate în examen, în timp ce altele vor fi publicate într-o bancă publică de sarcini și puse la dispoziția tuturor profesorilor. Cadrele didactice care participă la această activitate vor avea posibilitatea de a participa la o formare specializată NEA pentru elaboratorii de examene, iar această experiență va conta pentru categoria lor de calificare.

„Sarcinile elaborate vor fi pilotate în școli cu profiluri diferite. Profesorii care predau elevilor din clasele III-IV din învățământul secundar inferior vor putea participa la procesul de elaborare a sarcinilor. Acest lucru va permite lărgirea cercului de posibili autori ai sarcinilor, reducând efectul unui grup sau al unui expert”, a declarat Aldakauskas.

Potrivit acestuia, pentru fiecare examen vor fi pregătite mai multe sarcini care îndeplinesc același standard de calitate, iar apoi șeful NEA va trebui să aleagă care dintre ele vor ajunge la elevii de clasa a XII-a.

După cum s-a raportat anterior, examenele intermediare ale cunoștințelor elevilor, care au început în școlile lituaniene la începutul lunii martie, au provocat confuzie în sistemul de învățământ, unele materii fiind prea dificile, iar altele nerespectând programa școlară. Ca urmare, unii elevi s-au declarat stresați, iar părinții unor elevi și-au împărtășit, de asemenea, îngrijorările cu privire la sănătatea copiilor lor în spațiul public.

Gintautas Jakštas a demisionat din funcția de ministru al educației, științei și sportului ca urmare a nemulțumirilor legate de examenele intermediare ale elevilor de clasa a 11-a. Monika Navickiene, Ministrul Securității Sociale și Muncii, a fost numită temporar la conducerea ministerului.

Pentru a rezolva problemele legate de inspecțiile intermediare, noua conducere a MEYS a înființat un grup consultativ pentru a discuta posibilele schimbări pentru sesiunea de inspecții intermediare.

Leave a Response