Noutăți

Primul iaht cu vele sub pavilion lituanian pornește spre Polul Nord

Scopul său este de a ajunge la cea mai mare latitudine posibilă a Nordului, de a colecta probe pentru cercetarea științifică și de a promova numele Lituaniei în întreaga lume.

„După trei ani de pregătiri intense, suntem în sfârșit gata să ne îmbarcăm în ultima etapă a călătoriei. Din golful de la ieșirea din Marea Norvegiei și Marea Barents, ne vom adânci în Oceanul Arctic, cu scopul de a trăi și de a ne bucura de călătorie timp de două luni, de a atinge cât mai multă latitudine nordică și de a circumnaviga întregul arhipelag Svalbard.

Dacă gheața în derivă de la Polul Nord ne permite, sperăm să ajungem la o latitudine de 83 de grade”, a declarat Kęstutis Juška chiar înainte de start.

El continuă spunând că călătoria sa urmărește să aducă beneficii științei lituaniene și să facă cunoscut numele Lituaniei în lume, ducând primul iaht cu vele cu tricolorul lituanian în Arctica și colectând probele necesare cercetătorilor marini din Klaipėda.

„În acest moment, există două emoții care se agită în interior – concentrare și stres ușor, deoarece ciclonii vin unul după altul din Groenlanda. Acest lucru înseamnă un singur lucru: ne confruntăm cu condiții meteorologice severe și mări furtunoase pe care va trebui să le navigăm pe măsură ce ne îndreptăm spre Oceanul Arctic.

Așteptăm pe țărm de o săptămână cu răbdare, dar mie și celor doi colegi de echipaj ne este greu să stăm pe loc, așa că am decis să pornim chiar și pe furtună și să mergem spre prima oprire, Insula Urșilor”, a declarat călătorul.

Care sunt pericolele călătoriei?

K. Juška spune că principalele pericole ale călătoriei sunt furtunile, urșii polari, stâncile și gheața.
„Furtunile sau vijeliile pot lovi în orice moment – cunoaștem tehnicile de manevrare a iahtului în astfel de condiții și suntem pregătiți, chiar dacă nu avem prea multă practică.

În plus, există stânci nemarcate pe hărțile nautice care riscă să fie lovite, iar iahtul poate fi, de asemenea, strivit de sloiurile de gheață în mișcare. Urșii polari reprezintă, de asemenea, un pericol și sunt foarte greu de apărat, chiar și cu o armă – știm cum să le folosim, dar sperăm că nu va fi nevoie”, spune exploratorul îndepărtat.

El continuă spunând că această călătorie va fi o reminiscență a modului de călătorie susținut de călătorii din vechime:
„Sunt fascinat de modul de călătorie pe care îl practicau călătorii din vechime, mergând în locuri fierbinți îndepărtate doar cu o hartă maritimă sau o hartă în mână. Am vrut să mă provoc să fac același lucru, așa că atunci când voi ajunge la latitudini de peste 80 în Oceanul Arctic, voi naviga doar cu o hartă și o busolă.”

Vă invită să urmăriți călătoria în timp real

K. Juška adaugă că va avea o conexiune prin satelit în timpul călătoriei, astfel încât va împărtăși toate aventurile și provocările sale pe conturile sale de Facebook, Instagram și YouTube. Iar cei care doresc să urmărească în timp real evoluția călătorului în timpul înotului o pot face urmărind link-ul activ 24/7:

Despre Kęstutis Juška:

Medicul de familie Kęstutis Juška a explorat cele mai îndepărtate ținuturi în călătoriile sale timp de mai bine de 10 ani. Din 2012, el a vizitat Saiyanii de Est, Urali polari, Yakutia și Mongolia.

În 2017 a traversat Lacul Baikal înghețat (peste 700 km), iar în 2018-2019 a călătorit pe Platoul Putoran. Începând cu 2020, el a început pregătirile intensive pentru a-și realiza visul arctic.

În vara anului 2022, a petrecut 2 luni navigând în Suedia, în arhipelagul Stockholm, iar anul trecut a finalizat prima etapă a călătoriei (Klaipėda – Tromsø, Norvegia).

În iulie-august 2024, Kęstutis Juška va traversa Oceanul Arctic cu scopul de a ajunge la o latitudine cât mai înaltă în nord, de a înconjura arhipelagul Svalbard și de a colecta probe pentru oamenii de știință lituanieni. Călătoria nu numai că va contribui la cercetările efectuate de oamenii de știință lituanieni, dar va face cunoscut și numele țării – Kęstutis Juška va naviga pe primul iaht cu vele purtând tricolorul lituanian în Arctica.

Leave a Response